مکتب قرآن

ساخت وبلاگ
در احادیث موضوعی . این مقاله به چهل حدیث از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله درباره مسایلی مانند : آثار سبک شمردن نماز؛ فواید رفتن به مساجد؛ بد نماز خواندن ؛ فضیلت امام علىّ (علیه السلام)؛وصایاى مخصوص به پیامبر اسلام ؛ نتیجه اعمال؛ سرور در دنیا و آخرت؛ چشمهاى گریان؛ احترام به سالمندان و… می پردازد. آثار سبک شمردن نماز؛ فواید رفتن به مساجد؛ بد نماز خواندن ؛فضیلت امام علىّ (علیه السلام)؛وصایاى مخصوص به پیامبر اسلام ؛ نتیجه اعمال؛ سرور در دنیا و آخرت؛چشمهاى گریان؛احترام به سالمندان ؛ چهل حدیث از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله :۱- آثار سبک شمردن نماز – قال رَسُولُ اللّهِ (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) : لا تُضَیِّعُوا صَلاتَکُمْ، فَإنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلاتَهُ، حُشِرَ مَعَ قارُونَ وَ هامانَ، وَ کانَ حَقّاً عَلىِ اللّهِ أنْ یُدْخِلَهُ النّارَ مَعَ الْمُنافِقینَ. (۱) مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : چهل حدیث از,چهل حدیث از امام حسین,چهل حدیث از حضرت زهرا, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 277 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:55

در نمازها . نماز حضرت کاظم علیه السلام دو رکعت است در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید دوازده مرتبه دعاى آن حضرت‏ إِلَهِی خَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لَکَ وَ ضَلَّتِ الْأَحْلاَمُ فِیکَ‏ خدایا آوازها نزد تو با خشوع است و عقول نزد تو حیران وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ إِلَیْکَ‏ و هر موجودى از تو ترسان و هر ترسانى بسوى تو گریزان است وَ ضَاقَتِ الْأَشْیَاءُ دُونَکَ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ نُورُکَ‏ و هر چیز جز تو (جز به یاد تو) در تنگى است و نور تو همه موجودات را پر کرده است فَأَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلاَلِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ‏ پس تنها تو بلند مرتبه‏اى در بزرگوارى و نور و زیبا و پر بهایى در حسن و جمال وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لاَ یَئُودُکَ شَیْ‏ءٌ و تو بزرگى در مقام قدرت و تویى که هیچ چیز تو را خسته و درمانده نمى‏سازد یَا مُنْزِلَ نِعْمَتِی یَا مُفَرِّجَ کُرْبَتِی وَ یَا قَاضِیَ حَاجَتِی‏ اى نعمت بخش من اى دلگشاى من از هر غم و دلتنگى اى بر آرنده حاجت من أَعْطِنِی مَسْأَلَتِی بِلاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ آمَنْتُ بِکَ مُخْلِصاً لَکَ مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : نماز امام هادی علیه السلام, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 234 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:55

در درباره اخلاق . ابتدا معنای حسن و قبح یا همان «خوب و بد» را ذکر میکنیم، سپس ملاک و معیار خوبی و بدی اعمال را مطرح میکنیم و در انتها ثابت میکنیم که عقل انسان توانایی درک خوبی و بدی همه  کارها و تکالیف آدمی را ندارد.معنای حسن و قبح (خوب و بد) در کتابهای کلامی و اصولی(۱) برای حسن و قبح معانی مختلفی ذکر شده است اما آنچه که در اینجا مقصود است آن است که «خوب یا حسن» یعنی کاری که مورد مدح و ستایش همه عقلای عالم قرار گرفته و فاعل آن استحقاق ثواب اخروی را دارد و «بد یا قبح» یعنی کاری که مورد مذمت و نکوهش عقلا بوده و فاعل آن مستحق عقاب اخروی است.(۲)و اما ملاک خوبی بعضی افعال، تناسب و تلایم میان آنها و هدف مطلوب انسانی است و معیار بدی پارهای دیگر از کارهای آدمی، عدم تناسب و ناسازگاری آنها با کمال مطلوب او است.(۳)به عبارت دیگر، وقتی ما هر یک از افعال اختیاری خود را با کمال مطلوب انسان می سنجیم مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : اخلاق در, عمومی,اخلاق در, رایانه,اخلاق در, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 240 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:55

از جنگ نرم با عنوان جنگ شکل‌دهی ترجیحات دیگران یاد می‌شود[۱]. جنگی که در آن سه محور ماهواره، فضای سایبر و نرم‌افزارهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، تا اراده و اختیار انسان‌ها را در چنگال خود بگیرند و آنگونه که می‌خواهند دیگران را تربیت نمایند. اگر در جهان اسلام می‌بینیم عده‌ای اولویت‌ها را فراموش کرده و به جای پرداختن به موضوعات مورد نیاز و به روز، به مسائلی دیگر می‌پردازند این ناشی از جنگ نرم دشمن است. همان دشمنی که با سه سلاح خود در خانه و کاشانه‌ها وارد شده و تمام اقشار جامعه را مورد هدف قرار داده است. در این بین هستند پایگاه‌های که با جنگ نرم دشمن به مبارزه بپردازند و حیله‌گری‌های دشمنان را آشکار سازند. اما اجتماعی‌ترین، مردمی‌ترین و با سابقه‌ترین پایگاه مساجد است. همواره از صدر اسلام تا کنون این مساجد بوده‌اند که به عنوان سنگری فعال در مقابل توطئه‌های سخت و نرم دشمن ایستادگی کردند. مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : مساجد و جنگ نرم,مسجد و جنگ نرم, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 227 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:55

خود قرآن کریم به یک چیزهایی اطلاق "نور" کرده است از جمله به قرآن اطلاق "نور" کرده که قرآن نور خداست یعنی نوری است که مخلوق خداست: «قد جائکم من الله نور و کتاب مبین* یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم»؛ «آری از جانب خدا نور و کتاب روشنگری برای شما آمده است. خدا هر کس را که در پی جلب رضای اوست به وسیله آن (کتاب) به راه های امن و سلامت رهنمون می شود.» (مائده/15 و 16) قرآن نور است و به سوی نور که معرفت خداوند است هدایت می کند پس معرفه الله، نور است. اگر از افرادی که فهمشان یک مقدار سطح پایین است بپرسند معنی «الله نور السموات» چیست؟ خیال می کنند نور حسی (مقصود) است، اما اگر کسی بتواند مطلب را خوب بفهمد به او می گوییم خدا نه تنها نور دهنده است مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : قران کتاب نور,چرا قرآن کتاب نور است,كتاب نورملكوت قرآن, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 228 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:55

دیدگاه قرآن در مورد پیشرفت در زندگی دنیوی و اخروی. در قرآن کریم می توان چند اصل را بعنوان عنصر افزایش پیشرفت و ترقی هم در زندگی دنیوی و هم چنین حیات آخروی نام برد. . توکل ،صبر ،شکر، تفکر . سعی داریم با توجه به آیات قرآن به این عناصر بپردازیم . توکل . توکل به معنای واگذاری کارها به دیگری هست.در حقیقت کسیکه کاری را باید انجام بدهد اما قادر به انجام دادن آن به خوبی نیست کارهای خود را به دیگری واگذار می نماید.در این نظام خلقت هیچ انسانی قادر نیست موفقیتهای خودش را مستقیما بدست آورد.بلکه در مواقعی چند لازم است تا دیگری را در کار خود سهیم نماید.با این بیان انسان باید بخشی از کارهای را که مطابق با قدرت او نیست به خداوند واگذار نماید.پی حقیقتا توکل به خدا این نیست که انسان کاملا گردن خود را از وضایف مبری کند.بلکه آن چیزهای که مربوط به خداوند می باشد را به عهد خداوند انسان واگذار کند  مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : دیدگاه قرآن در مورد مسیحیت,دیدگاه قرآن در مورد,دیدگاه قرآن در مورد جن, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 258 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:54

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟ نقش علم و عمل در رشد دینی انسان نویسنده: حسین جماعتی واژگان کلیدی: انسان، علم، عمل، رشد دینی، اخلاق، تربیت دینی.مقدمه چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟ انسانی که می‌خواهد در مسیر تربیت دینی و تکامل باشد، پس از يافتن راه و گرفتن دستورالعمل، حركت می‌كند و دستور را اجرا می‌نمايد. اگر اين‌گونه نباشد و قصد عمل وجود ندارد، علم و آگاهى او در این مسیر بيهوده است. كسى كه آهنگ حركت ندارد، چرا بى‏جهت وقت و فكر و نشاط خود را صرف يافتن و آموختن نقشه مسير كند؟ همان بهتر كه در بی‌خبرى بماند؛ مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : نقش علم در زندگی,نقش علم در پیشرفت جامعه,نقش علم در زندگی انسان, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 224 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:54

تاثير معنويت و سلامت روح بر سلامت جسم . آيا سلامتى روح بر جسم اثر دارد؟ اگه من قرآن بشنوم جسمم هم تقويت ميشه؟ براى سنگ كليه خوبه صدقه دادن؟  بدن ما از جسم و روان تشكيل شده كه با هم ارتباط دارند، و سلامت يا بيماري هريك بر روي ديگري اثر ميگذارد. سلامت معنوي بعد رواني سلامت است. محمد غزالي در كتاب احيا مينويسد: هر عضوي از بدن ما وظيفه اي دارد كه وقتي آن را خوب انجام ندهد يعني بيمار شده است. وظيفه روح يا قلب معنوي هم، شناخت خالق و ارتباط با اوست. بسياري از تحقيقات نشان ميدهند كه چيزهايي مثل باورهاي مثبت، احساس آسايش و قدرتي كه از پايبندي به مذهب به دست مي آيد، تمركز حواس و دعا كردن ميتوانند بر احساس سلامت انسان و بهبود زودتر بيماريها تاثير مثبت داشته باشند. معنويت باعث ميشود كه انسان احساس بهتري داشته باشد و در نتيجه قدرت بيشتري براي مقابله با بيماري ها به دست خواهد آورد. و همين امر حتي اگر بيماري را شفا ندهد سبب بهتر شدن بيمار ميشود يا كمك ميكند بيمار بهتر با بيماريش كنار بياييد. مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : تاثير معنويت در سلامت روان,تاثير معنويت,تاثیر معنویت در زندگی, نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 241 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:54

در رشد معنوی انسان در زندگی دارای دو گونه رشد جسمی و رشد معنوی است . مراحل رشد جسمی ملموس تر و با چشم مادی قابل مشاهده است. مراحل رشد معنوی را گام های نا ملموس و تدریجی تشکیل می دهد که در یک سیر آرام و مستمر بشر را به سویی از عالم معنا که ممکن است خوب یا بد باشد ، سوق می دهد.  ممکن است عالم معنا از طرف هر مشربی به گونه ای تفسیر شود.  اما آنچه که در علم اخلاق اسلامی مورد توجه است  در رشد معنوی منظور از معنا فضایل اخلاقی است که انسان آنها با علم و عمل به مرور زمان کسب می کند تا او را به خداوند نزدیک کند. بنابراین هدف از رشد معنوی این است که انسان خودش را به خداوند نزدیک کرده و از کمالات انسانی برخوردار شود. در برابر رشد معنوی انحطاط معنوی قرار می گیرد که مراد از آن این است انسان فاقد ارزش های انسانی شده و فاصله اش از خداوند بیشتر می شود. مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 224 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:54

نظریه ای درباره وحی وجود دارد که نه مسئله وحی را به آن شکل عامیانه قبول می کند که وحی را چیزی نداند جز اینکه آدم حرف ها را از راه گوشش می شنود و یک فرشته هم مثل یک انسان می آید و از بالا پرپر می زند می آید پایین، و نه آن را یک امر عادی تلقی می کند که در سطح نوابغ بشری است. در این نظریه اعتقاد بر این است که در همه افراد بشر -ولی به تفاوت- غیر از عقل و حس یک شعور دیگر و یک حس باطنی دیگر هم وجود دارد و این در بعضی از افراد قوی است و آنقدر قوی می شود که با دنیای دیگر واقعا اتصال پیدا می کند؛ (دنیای دیگر چگونه است، ما نمی دانیم) به طوری که واقعا دری از دنیای دیگری به روی او باز می شود و تنها فعالیت وجود و نبوغ خودش نیست. مانند این که ممکن است دو نفر باشند که از نظر نبوغ فردی مثل همدیگر باشند، ولی یکی چون با خارج ایران ارتباط دارد، می رود و می آید یا مثلا وسیله ارتباطی مانند تلگراف و تلفن دارد و رفیقش که به اندازه او نبوع فردی دارد، مکتب قرآن...
ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bmaktabe-quranb بازدید : 226 تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت: 14:54